JAK BUDOWAĆ FANBASE W INTERNECIE?

panwinyl/ 16 stycznia, 2020/ Artykuły, Felietony Pana Winyla/ 0 comments

Jak budować fanbase przez własną stronę internetową!

Zanim przejdziemy do konkretów, zaczniemy od podstawowego pytania. Czy Ty lub Twój zespół macie stronę internetową? Bloga chociaż? Własne miejsce w sieci, swój kawałek internetu? Czy zastanawiałeś się kiedyś nad tym, dlaczego jest to potrzebne?

Ponieważ bez strony internetowej trudno jest zbudować bazę fanów. Żyjemy w czasach, w których swoje witryny mają wszystkie branże i firmy. Jednak nie wiadomo z jakiego powodu, wielu artystów uważa, że to narzędzie nie jest im potrzebne. Spotkałem się nawet z opiniami, że jest bezcelowe, bo przecież tę rolę pełnią kanały social media.

Pokażę Wam, że posiadanie własnej strony lub bloga nie musi być trudne, a na dodatek może przynieść korzyści i być zgodne z wizją artystyczną.

DLACZEGO ARTYŚCI POTRZEBUJĄ STRONY INTERNETOWEJ?

Po pierwsze:

budujecie swoją platformę. Warto zadać sobie istotne pytanie – jeśli przez przypadek stracilibyście wasze kanały społecznościowe, jakie miejsce będzie służyło do komunikacji z fanami? Powodów ewentualnej awarii social mediów może być wiele. Zaczynając od ataku hakerskiego, kończąc na upadku fejsbuka (tak, jest to możliwe). Własną stronę internetową i bazę danych można porównać do posiadania nieruchomości lub oszczędności na koncie w banku.

Po drugie:

strona internetowa pozwala gromadzić wokół zespołu fanów. Na stronie macie możliwość opowiedzenia o sobie w sposób, na który nie pozwala żadne inne medium. Jest wizytówką i elementem autoprezentacji. Sposób jej zaprojektowania, styl grafik, język i różnorodność treści wyraża artystyczną tożsamość twórcy. Stworzona zgodnie z Waszą wizją witryna internetowa może być istotnym elementem wizerunkowym

Po trzecie:

na stronie internetowej możecie mieć własny sklep (to na inny artykuł, bo sprawa jest skomplikowana, wchodzą w grę sprawy fiskalne, magazynowe na stronie internetowej możecie bez żadnych pośredników dystrybuować płyty czy merch. To jednak temat na inny artykuł, bo sprawa jest skomplikowana – w tym przypadku w grę wchodzą sprawy fiskalne, kwestie magazynowe itp.

Po czwarte:

strona internetowa umożliwia przedstawienie nie tylko historii zespołu, składu czy najważniejszych osiągnięć. Za jej pośrednictwem możecie pokazać kim jesteście, o czym myślicie, jaki jest Wasz światopogląd. Ludzie są ciekawi artystów poza sceną – możesz im pokazać kawałek swojego świata.

Po piąte:

strona internetowa daje możliwość spersonalizowanej komunikacji. Jeśli myślicie, że mówię o newsletterze – słusznie! Wielu z Was od razu ma odruch wymiotny i myśli – SPAM! Niekoniecznie, i już tłumaczę dlaczego. Przypuśćmy, że jestem fanem zespołu i wchodzę na stronę, która umożliwia zapisanie się na newsletter. Dokonując tego wyboru i zostawiając adres mailowy, spodziewam się wiadomości. Wartościowe treści i ciekawe informacje są czymś, czego oczekuję. Jednak jeśli newslettery będą niedopracowane i bezsensowne – dopiero wtedy traktuję je jako SPAM.

Jeśli nie masz strony internetowej, a chciałbyś mieć to skontaktuj się ze mną. Oferujemy proste strony dla zespołów w niskich cenach.

JAK BUDOWAĆ FANBASE NA STRONIE INTERNETOWEJ?

Jak budować fanbase? Z szacunkiem i zrozumieniem.

Co to jest fanbase? Wasza baza fanów – czyli ludzi, którzy lubią Was i Waszą muzykę.

Jeśli kwestia czy mieć czy nie mieć strony jest w Waszym przpadku Samo zbieranie adresów mailowych, tylko po to, by potem wciskać ich właścicielom płyty czy koszulki mija się z celem. Trzeba zatem sobie odpowiedzieć na pytanie:

Co chcę osiągnąć przez moją stronę?

I od razu powiem Wam, że jeśli Wasze powody zaczynają się od słów ja/my – nie są dobre, Jeśli Wasze dlaczego nie ma nic wspólnego z moim ponieważ, to na nic cała ta robota. No chyba, że Twoim dlaczego jest „bo JA chcę poznać moich fanów”, wtedy jest usprawiedliwione.

Oto kilka moich ponieważ, które odpowiadają na Wasze Dlaczego:

  • ponieważ lubię Waszą muzykę,
  • ponieważ chcę wiedzieć co u Was się dzieje,
  • ponieważ chcę czuć się częścią społeczności, którą tworzycie,
  • ponieważ chcę Was lepiej poznać,
  • ponieważ macie interesujące spojrzenie na świat i ciekawi mnie to, jakimi jesteście ludźmi,
  • ponieważ inspiruje mnie Wasza muzyka,
  • ponieważ szukam autentycznych relacji,
  • ponieważ w grupie raźniej radzić sobie z trudami codzienności,
  • ponieważ chcę czuć, że należę do wyjątkowej grupy fanów, dlatego oczekuję fajnych bonusów, extrasów i ofert tylko dla mnie.

Strona internetowa może na te pragnienia odpowiedzieć. Fejsbuki i Instagramy tylko w niewielkim stopniu są w stanie stworzyć taką grupę, ponieważ w socialach wszystko żyje kilka sekund.

Praktyczne porady: jak budować fanbase?

Czym byłaby strona internetowa, gdyby nie narzędzia, w które można ją uzbroić? Wirtualną wizytówką. Tablicą informacyjną. Co warto dodać do strony, aby ją urozmaicić?

Zapis na newsletter

Tak jak pisałem powyżej w punkcie “Po piąte”, żeby się nie powtarzać, po prostu podkreślę jeszcze raz jakie to może być życiodajne dla Waszej relacji z fanami.

Jak budować fanbase: newsletter

Web psuh

co to są web pushe? To okienka, które pokazują się fanom informując o treściach, które powinny ich potencjalnie zainteresować. Aby otrzymywać informacje web push, fani nie muszą się nigdzie rejestrować, podawać swoich danych, dzięki plikom cookies na ich przeglądarkach, Wasza informacja znajdzie ich w odpowiednim momencie i wyświetli się, zapowiadając Wasz koncert, czy nowy album, w odpowiednim momencie.

jak budować fanbase: web push

Informacje o koncertach

tutaj też nam może posłużyć okno zapisu na newsletter, Wasi fani, mogą możecie ułatwić waszym fanom uzyskanie informacji o koncertach. Wystarczy że w okienku rejestracji na newsletter dodacie miejsce na wpisanie miasta. Dzięki temu, gdy będziecie nadciągać do Poznania, Szczecina czy Gomunic, poinformujecie zainteresowanych o tym wydarzeniu, wysyłając specjalne zaproszenie.

jak budować fanbase: koncerty

CRM

czyli baza kontaktów, odpowiednio posegmentowana, pozwala na tworzenie treści w taki sposób aby nie SPAMOWAĆ fanów. Wysyłać im tylko czyli odpowiednio posegmentowana baza kontaktów, pozwalająca na tworzenie treści w taki sposób, by nie SPAMOWAĆ. Wysyłajcie do swoich odbiorców treści, które rzeczywiście znajdują się w sferze ich zainteresowań. Baza kontaktów to nie tylko fani, ale też dziennikarze czy miejsca koncertowe. Kierując do nich odpowiedni przekaz, możecie zachęcać ich do odwiedzin Waszej strony czy wysyłać informacje o kluczowych dla działalności zespołu kwestiach. CRM ma wiele zastosowań. Pamiętajcie: nie spamujemy! Kontaktujemy się z ludźmi w bardzo konkretnych sprawach i tylko w zakresie działalności, na którą wyrazili zgodę!

crm sales manago

Automatyzacje

to nic innego jak usprawnienia w komunikacji. Wasi fani mogą szukać kto nic innego jak usprawnienia w komunikacji. Jeśli ktoś wykonuje konkretne ruchy na waszej stronie, zapisał się na newsletter i spędza dużo czasu oglądając wideo, to może warto mu podesłać coś ekstra? Przykładowo? Wersję alternatywną teledysku, która nigdy nie ujrzała światła dziennego! Ogranicza Was tylko wyobraźnia!

automatyzacja marketingu sales manago

Monitorowanie i statystyki

to pożyteczne narzędzia, dzięki którym wiemy, co się dzieje na naszej to pożyteczne narzędzia, dzięki którym wiemy, co się dzieje na naszej witrynie: kto i kiedy ją odwiedza? czego szuka? co czyta? Wasi fani będą wdzięczni, jak będziecie wychodzić naprzeciw ich oczekiwaniom. Dzięki monitorowaniu ruchu kontaktów na stronie możecie dokładniej określać treści, które mają dotrzeć do odbiorców. Nie będziecie wysyłać informacji o nadchodzących koncertach w Warszawie komuś ze Szczecina. Ale za to wszyscy zainteresowani, z całej Polski, Europy czy świata, chętnie dowiedzą się, że nadchodzi nowy teledysk czy album.

Statystyki kontaktów na stronie sales manago

Odpowiedzi na pytanie: Jak budować fanbase za pomocą własnej strony internetowej jest znacznie więcej. Gdybym chciał opowiedzieć o wszystkim, to myślę, że musiałbym napisać mała wikipedię. Gdybyście mięli pytania, zapraszam do kontaktu!

SalesManago – pomoc w budowaniu fanbasu

Przedstawiłem tylko kilka podstawowych możliwości i sposobów. Na chwilę obecną współpracuję z kilkoma zespołami i artystami, którzy mają swoją stronę i wdrażają nowoczesne narzędzia.

Pracuję na narzędziach SalesManago. Nie są to tanie licencje. Ale Pan Winyl udał się do Pana Grzegorza Błażewicza, CEO spółki Benhauer, producenta narzędziSalesManago i przedstawił mu sytuację polskich niezależnych zespołów.

Pan Grzegorz Błażewicz wesprze 150 zespołów licencjami na narzędzie automatyzacji marketingu SalesManago. To pozwoli na budowanie fanbase’u na zupełnie nowym poziomie.

Odpowiedzi na pytanie: Jak budować fanbase za pomocą własnej strony internetowej jest znacznie więcej. Gdybym chciał opowiedzieć o wszystkim, to myślę, że musiałbym napisać małą Wikipedię. Gdybyście mieli pytania,zapraszam do kontaktu!

Etyczne traktowanie zapisanych na newsletter

Jeśli chciałbyś/chciałabyś lub chcielibyście się dowiedzieć więcej o tym jak otrzymać licencję na narzędzie Sales Manago, to zapraszam do kontaktu:

Licencje przeznaczone są dla niezależnych artystów, zespołów, managerów, dziennikarzy i blogerów zajmujących się niezależną muzyką. Dysponentem tychże licencji jestem ja, czyli Pan Winyl.

Jeśli nie należysz do powyższych, a chciałbyś/ chciałabyś/ chcielibyście zacząć używać narzędzi SalesManago, to zapraszam do kontaktu.

Zainteresował Cię ten poradnik? Sprawdź też: Jak wydać płytę CD, żeby ludzie chcieli ją kupić?

Share this Post

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*
*