JAK BUDOWAĆ FANBASE W INTERNECIE?

panwinyl/ 16 stycznia, 2020/ Artykuły, Felietony Pana Winyla/ 0 comments

Jak budować fanbase przez własną stronę internetową!

Zanim przejdziemy do konkretów, to zaczniemy od podstawowej sprawy: czy Ty lub Twój zespół macie stronę internetową? Bloga chociaż? Własne miejsce w sieci, własny kawałek internetu? Możliwe, że to pytanie nigdy Ci się nie nasunęło, dlatego zadaję je teraz za Ciebie:

PO CO MI STRONA INTERNETOWA?

Bo ciężko zbudować bazę fanów bez strony internetowej. Żyjemy w czasach gdzie swoje witryny mają wszystkie branże i wszystkie firmy. Nie wiedzieć czemu, sporo artystów uważa, że oni ich nie potrzebują. Spotkałem się nawet z opiniami, że to bezcelowe, bo przecież mają fejsa i insta.

Postaram się Wam pokazać, że posiadanie i używanie własnej strony, albo bloga może być łatwe, pożyteczne i zgodne z wizją artystyczną zespołu czy artysty.

Po pierwsze:

budujecie swoją platformę. Nie fejsa, nie insta czy innego potentata socialmedialnego. Z czym zostaniecie, jeśli dziś Wasz fanpage zniknie? Dlaczego ma zniknąć? Powodów może być wiele, od ataku hakerskiego zaczynając, na upadku fejsbuka kończąc (tak, jest to możliwe). Jeśli dziś wyłączyłbym Wam social media, z czym zostajecie? Jaki kanał komunikacji Wam zostanie? Własna strona internetowa i własna baza danych, to jak nieruchomości i twarda waluta na koncie oszczędnościowym.

Po drugie:

strona internetowa pozwala Wam gromadzić ludzi w koło zespołu, Waszych fanów. Na stronie macie możliwość opowiedzieć o sobie w taki sposób jak przez żadne inne medium. Sama witryna może mówić o Was, sposób jej zaprojektowania, grafiki, treści, może być częścią Waszego pomysłu na siebie.

Po trzecie:

na stronie internetowej możecie mieć własny sklep (to na inny artykuł, bo sprawa jest skomplikowana, wchodzą w grę sprawy fiskalne, magazynowe itp.), w którym bez żadnych pośredników możecie dystrybuować swoje płyty czy merch.

Po czwarte:

strona internetowa z blogiem umożliwia Wam przedstawienie nie tylko zespołu, składu, osiągnięć itd. ale też pokazania kim jesteście, jako ludzie, o czym myślicie, jaki jest Wasz światopogląd, możecie komentować wydarzenia, mówić o swoim stanowisku. Przecież oprócz tego, że gracie muzykę, to macie normalne życie, jak Wasi fani, w którym spotykają Was różne sytuacje, ludzie i wydarzenia.

Po piąte:

możliwość spersonalizowanej komunikacji. Jeśli myślicie, że mówię o newsletterze, to dobrze myślicie. Wielu z Was od razu ma odruch wymiotny i myśli – SPAM! No nie! Już tłumaczę dlaczego: jestem Waszym fanem, wchodzę na Waszą stronę, gdzie oferujecie mi zapis na newsletter, to zapisując się, spodziewam się od Was wiadomości. Jeśli wysyłacie mi wartościowe treści, pożyteczne informacje, przydatne i ciekawe to jest to czego właśnie chcę i oczekuję, dlatego się zapisałem. Dopiero gdy tych kryteriów nie spełnicie, wywalam Was do SPAMU.

Jeśli nie masz strony internetowej, a chciałbyś mieć to skontaktuj się ze mną. Oferujemy proste strony dla zespołów w niskich cenach.

JAK BUDOWAĆ FANBASE?

Jak budować fanbase? Z szacunkiem i zrozumieniem.

Jeśli kwestia czy mieć czy nie mieć strony jest w Waszym przpadku rozwiązana i macie już stronę, to rodzi się pytanie, jak ją wykorzystać do budowania fanbase’u? Co to jest fanbase? Wasza baza fanów – czyli ludzie, którzy lubią Was i Waszą muzykę.

Samo zbieranie kontaktów, majli, tylko po to, by potem wciskać ludziom swoje płyty czy koszulki mija się z celem. Trzeba zatem sobie odpowiedzieć na pytanie:

Co chcę osiągnąć przez moją stronę?

I od razu powiem Wam, że jeśli Wasze powody, Wasze dlaczego zaczynają się od słów ja/my, to nie są to dobre powody. Jeśli Wasze dlaczego nie ma nic wspólnego z moim ponieważ to na nic cała ta robota. No chyba, że Twoim dlaczego jest “bo JA chcę poznać moich fanów”, to jest usprawiedliwione.

Oto kilka moich ponieważ, które odpowiadają na Wasze Dlaczego:

  • ponieważ lubię Waszą muzykę,
  • ponieważ chcę wiedzieć co u Was się dzieje,
  • chcę czuć się częścią społeczności, którą tworzycie,
  • lubię Was i chcę Was lepiej poznać,
  • macie interesujące spojrzenie na świat, inspirują mnie Wasze teksty i muzyka, ciekawi mnie, jakimi jesteście ludźmi,
  • szukam autentycznych relacji, super będzie Was spotkać na koncercie,
  • w grupie raźniej radzić sobie z trudami codzienności,
  • chcę się czuć, że należę do wyjątkowej grupy fanów, dlatego:
  • oczekuję jakiś fajnych bonusów, extrasów, ofert tylko dla mnie,
  • itd.

Jak widzicie, strona internetowa może na te pragnienia odpowiedzieć, a to wszystko zaczyna się od Waszej muzyki, tekstów, koncertów. Fejsbuki i Instagramy tylko w niewielkim stopniu mogą stworzyć taką grupę. Z kilku powodów, ale najważniejszy to chyba ten, że na socialach, wszystko żyje kilka sekund.

Praktyczne porady: jak budować fanbase

Czym byłaby strona internetowa gdyby nie narzędzia, w które można ją uzbroić? Wirtualną wizytówką. Tablicą informacyjną. W co zatem warto uzbroić stronę:

Zapis na newsletter

tak wiem, włos się jeży na głowie, ale zastanówcie się, jesteście artystami, twórcami, kreatorami konkretnych treści, czy nie znajdziecie pomysłu, aby Wasz cotygodniowy list do fanów, był wartością dodaną do Waszej twórczości, którą lubią? Możliwości są nieograniczone. Treści, które wyślecie ludziom, zależą od Was. Może to być krótkie info o nadchodzącej trasie, a może to być część występu, który zaczyna się w skrzynce majlowej fana.

Jak budować fanbase: newsletter

Web psuh

co to są web pushe? To takie okienko, które może pokazać się fanom informując o czymś, co może ich potencjalnie interesować, w kontekście przeglądanej treści. Akceptacje web push, nie wymaga żadnej rejestracji.

jak budować fanbase: web push

Informacje o koncertach

tutaj też nam może posłużyć okno zapisu na newsletter, Wasi fani, mogą poprosić Was o informacje, na temat koncertu w ich mieście. Możecie im to ułatwić, wystarczy, że zapiszą się na newsletter koncertowy, podając swoją lokalizację, dzięki temu, gdy będziecie nadciągać do Poznania, Szczecina czy Gomunic, będziecie mogli ich poinformować i wysłać specjalne zaproszenie.

jak budować fanbase: koncerty

CRM

czyli baza kontaktów, odpowiednio posegmentowana, pozwala na tworzenie treści w taki sposób aby nie SPAMOWAĆ fanów. Wysyłać im tylko takie treści, które rzeczywiście ich interesują. Baza Waszych kontaktów to nie tylko fani, ale też dziennikarze, baza koncertowa itd. To dzięki temu, możecie zachęcać ich do odwiedzin Waszej strony, wysyłać informacje o kluczowych dla działalności zespołu kwestiach. CRM ma wiele różnych zastosowań. Pamiętajcie: nie spamujemy! Kontaktujemy się z ludźmi w bardzo konkretnych sprawach! Tylko w zakresie działalności, na którą wyrazili zgodę!

crm sales manago

Automatyzacje

to nic innego jak usprawnienia w komunikacji. Wasi fani mogą szukać konkretnych treści, wykonywać konkretne ruchy na stronie, możecie im w tym pomóc ustalając zasady komunikacji z nimi. Jeśli ktoś np. zapisał się na newsletter, spędza dużo czasu oglądając Wasze video na stronie, to może warto mu podesłać coś ekstra, np. wersję alternatywną teledysku, która nigdy nie ujrzała światła dziennego. Tutaj też nie brakuje możliwości wykorzystania, właściwie, ogranicza Was tylko wyobraźnia.

automatyzacja marketingu sales manago

Monitorowanie i statystyki

to pożyteczne narzędzia, dzięki którym wiemy, co się dzieje na naszej stronie, kto i kiedy ją odwiedza, czego szuka, jakie treści czyta, ogląda. Wasi fani będą Wam wdzięczni, jak będziecie wychodzić naprzeciw ich oczekiwaniom. Dzięki monitorowaniu ruchu kontaktów na stronie, możecie też dokładniej określać treści, które mają dotrzeć do fanów. Nie będziecie wysyłać informacji o nadchodzących koncertach w Warszawie komuś ze Szczecina. Ale za to wszyscy zainteresowani, z całej Polski, Europy czy świata, chętnie dowiedzą się, że nadchodzi nowy teledysk, czy album. Dla tych właśnie, zawsze warto macie coś ekstra.

Statystyki kontaktów na stronie sales manago

Odpowiedzi na pytanie: Jak budować fanbase za pomocą własnej strony internetowej jest znacznie więcej. Gdybym chciał opowiedzieć o wszystkim, to myślę, że musiałbym napisać mała wikipedię. Gdybyście mięli pytania, zapraszam do kontaktu!

SalesManago – pomoc w budowaniu fanbasu

Przedstawiłem tylko kilka podstawowych możliwości i sposobów. Na chwilę obecną współpracuję z kilkoma zespołami i artystami, którzy mają swoją stronę i wdrażają nowoczesne narzędzia.

Pracuję na narzędziach SalesManago. Nie są to tanie licencje. Ale Pan Winyl udał się do Pana Grzegorza Błażewicza, CEO spółki Benhauer, producenta narzędzi SalesManago i przedstawił mu sytuację polskich niezależnych zespołów.

Pan Grzegorz Błażewicz ujął się za zespołami wesprze 150 zespołów licencjami na narzędzie automatyzacji marketingu SalesManago. Dzięki temu możecie budować fanbase na zupełnie nowym poziomie:

Etyczne traktowanie zapisanych na newsletter

Jeśli chciałbyś/chciałabyś lub chcielibyście się dowiedzieć więcej o tym jak otrzymać licencję na narzędzie Sales Manago, to zapraszam do kontaktu:

Licencje przeznaczone są dla niezależnych artystów, zespołów, managerów, dziennikarzy i blogerów zajmujących się niezależną muzyką. Dysponentem tychże licencji jestem ja, czyli Pan Winyl.

Jeśli nie należysz do powyższych, a chciałbyś/ chciałabyś/ chcielibyście zacząć używać narzędzi SalesManago, to zapraszam do kontaktu.

Zainteresował Cię ten poradnik? Sprawdź też: Jak wydać płytę CD, żeby ludzie chcieli ją kupić?

Share this Post

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*
*