WINYL MA SIĘ DOBRZE – RAPORT DISCOGS’A SPRZEDAŻY ZA PIERWSZĄ POŁOWĘ 2020

Panwinyl/ 2 września, 2020/ Analogowy Lajfstajl, Artykuły, Felietony Pana Winyla/ 2 comments

Kilka dni temu Discogs opublikował okresowy raport sprzedaży nośników fizycznych na swoim portalu. Winyl ma się dobrze, jak pokazuje raport.

Discogs to największy portal sprzedaży płyt na świecie, a zarazem ogromna społeczności, która opiera się na zbieraniu, wymianie, kupowaniu i sprzedawaniu nośników.

Rynek płyt – WINYL MA SIĘ DOBRZE

Gdy ogłoszono epidemię i zamknięto koncerty padł blady strach na przemysł muzyczny. I faktycznie branża koncertowa i eventowa dostała potężny cios. Wielu się z po nim nie podniosło. Inni ciągle nie są pewni swojej przyszłości. A zapowiadają drugą falę.

Jednakże rynek płyt zachował się zupełnie odwrotnie. Także rynek dystrybucji digitalowej zanotował znaczny wzrost! Zaraz przyjrzymy się statystykom jakie podał Discogs, ale najpierw dodam, że Spotify w ciągu pierwszych trzech miesięcy epidemii odnotował ponad 20 mln nowych użytkowników.

WINYL MA SIĘ DOBRZE - RAPORT DISCOGS'A SPRZEDAŻY ZA PIERWSZĄ POŁOWĘ 2020
Porównanie sprzedaży nośników fizycznych 2019/2029

Tylko przez Discogs w pierwszej połowie roku 2020 samych winyli sprzedało się 5 814 855 sztuk, co daje wzrost z porównywanym okresem w 2019 roku o 33,72%. Gorzej wypada statystyka płyt CD, choć i ten nośnik zanotował wzrost względem roku ubiegłego. CD sprzedano 1 661 580 sztuk i wzrost wyniósł tutaj podobnie jak w przypadku winyli ponad 30 %.

Na osobną uwagę zasługuje wzrost sprzedaży kaset magnetofonowych. W omawianym okresie zakupiono ich 137 806 sztuk, co też daje ponad 30% wzrost. Co jest dla mnie zupełnie nie zrozumiałe. Wydawało mi się, że ten, nieporęczny, kiepsko brzmiący nośnik będzie odchodził w zapomnienie, a tu proszę. Są wśród Was kolekcjonerzy kaset?

Rynek nośników fizycznych ogółem

Podsumowując statystyki sprzedaży wszystkich nośników wychodzi na to, że przez platformę Discogs w pierwszej połowie 2020 sprzedano 7 657 626 sztuk. Łącznie złożono 4 288 270 zamówień, co daje prawie 1,78 nośnika na zamówienie.

Nowe tytuły dodane do bazy Discogs

Platofrma jest tworzona przez użytkowników. To oni dodają nowe tytuły. Jeśli ktoś nabywa płytę, której nie ma na stronie, za pomocą specjalnego narzędzia może ją dodać do bazy. Taki „submit” podlega ocenie innych użytkowników, który mogą dodawać do niego poprawki, albo zdjęcia.

WINYL MA SIĘ DOBRZE - RAPORT DISCOGS'A SPRZEDAŻY ZA PIERWSZĄ POŁOWĘ 2020
Statystyka „submitów” w pierwszej połowie 2020

Trzeba pamiętać, że Discogs to przede wszystkim miejsce gdzie oferuje się płyty używane, choć jest mnóstwo sklepów, które sprzedają zupełnie nowe płyty. Dlatego ich statystyki są interesujące, ponieważ pokazują szeroki przekrój rynku zarówno płyt nowych jak i wtartego obiegu.

Warto zwrócić uwagę na wzrost „submitów” na tydzień po ogłoszeniu pandemii. Jako, że większość krajów ogłosiła politykę „zostań w domu”, sprzedawcy na gwałt zaczęli dodawać swoje stany magazynowe do bazy danych. Można sparafrazować słynne powiedzenie z branży e-commerce, kto odpowiada za digitalizacje twojego magazynu? Manager sklepu czy COVID-19?

I tak też tutaj Discogs odnotował wzrost we wszystkich gałęziach. Łącznie dodano 798 203 nośniki (kasety: 77 676 szt. -wzrost o 21,74%, CD: 251 995 sztuk. – wzrost o 16,94%, winyle: 337 847 szt. – wzrost o 16,55%).

Na platformę można też dodać nośniki nie fizyczne, tzw. inne formaty, czyli MP3, WAV, Flack itd. Ich wzrost to aż 92 %.

Najlepiej sprzedające się tytuły pierwszej połowy 2020

WINYL MA SIĘ DOBRZE - RAPORT DISCOGS'A SPRZEDAŻY ZA PIERWSZĄ POŁOWĘ 2020

Z raportu możecie się dowiedzieć, które tytuły osiągnęły najwyższe ceny, niżej prezentuję kilka screenów z raportu, więcej znajdziecie w linku poniżej:

WINYL MA SIĘ DOBRZE - RAPORT DISCOGS'A SPRZEDAŻY ZA PIERWSZĄ POŁOWĘ 2020
w kategorii jazz

Raport mówi o płytach w czterech kategoriach: najbardziej poszukiwane, najczęściej kolekcjonowane, najdroższe i najlepiej się sprzedające. Każda z tych kategorii pokazuje trochę inny aspekt zjawiska.

Płyty najczęściej kolekcjonowane:

To płyty, które użytkownicy najczęściej w wymienionym czasie dodawali do swoich kolekcji. Nie oznacza to, że zostały zakupione przez stronę. Disocgs oferuje swoim użytkownikom tworzenie własnych kolekcji, Ciekawostką jest to, że na bieżąco analizuje ceny i waloryzuje kolekcję.

WINYL MA SIĘ DOBRZE - RAPORT DISCOGS'A SPRZEDAŻY ZA PIERWSZĄ POŁOWĘ 2020
Najczęściej sprzedawany tytuł po lewej, najczęściej dodawany do kolekcji po prawej w kategorii rock

Płyty najdroższe:

Co miesiąc publikowane są zestawienia najdrożej sprzedanych płyt. W raporcie macie ich zestawienie. Od lat za najdroższe uchodzą płyty z gatunku rocka progresywnego z lat jego świetności. Przykład poniżej: Leaf Hound „Growers Of Mushroom” z 1971 roku, od dawna cena tej płyty rośnie.

najdroższe płyty po lewej i najbardziej pożądane w kategorii rock

Płyty najlepiej się sprzedające:

To oczywiście takie, których przez platformę sprzedano najwięcej. Czyli najpopularniejsze tytuły. Trzeba zwrócić uwagę, że mówimy tu o konkretnych wydaniach, o konkretnym numerze katalogowym, a nie o łącznej sprzedaży tytułu.

Najczęściej sprzedawany tytuł po lewej, najczęściej dodawany do kolekcji po prawej w kategorii electronic

Najbardziej porządne:

To płyty, które użytkownicy najbardziej chcą mieć („most wanted”, „must have”) w swoich kolekcjach. Badając te trendy wydawcy mogą śmiało inwestować w reedycje.

najdroższe płyty po lewej i najbardziej pożądane po prawej w kategorii hip hop

Podsumowanie

Jeśli dodamy dwa do dwóch w tym muzycznym równaniu, to wszystko wskazuje na to, że życie muzyczne przenosi się do sieci. Więcej ludzi słucha muzyki ze źródeł cyfrowych, ale też więcej ludzi szuka i kupuje muzykę w sieci.

Warto przyjrzeć się tym statystykom, bo mamy tutaj klika ważnych dynamik. Czas epidemii wzmógł aktywność w sieci. Sklepy na gwałt wrzucały swoje stocki do internetu, dzięki temu wzrosła sprzedaż nośników.

Ciągle sprzedają się sztosowe tytuły, przeważnie w reedycjach. Co jest zrozumiałe, ze względu na niewielką ilość oryginałów, co ma oczywiście wpływ na ich ceny.

Po analizie najlepiej sprzedających się tytułów i wydań, wyciągam wnioskuję, że w każdym prawie gatunku, najchętniej kupujemy absolutne klasyki. Zaraz po ogłoszeniu epidemii, platformy streamingowe ogłosiły, że wzmogła się słuchalność, muzyki klasycznej i evergreenów. Można zdać sobie pytanie, gdzie jest zatem miejsce na najnowszą muzykę?

Najczęściej sprzedawany tytuł po lewej, najczęściej dodawany do kolekcji po prawej w kategorii reggae

Czy dla najnowszej muzyki nastał trudny czas? A może zmieniły się środki dystrybucji i ich zasaday. Może takie społeczności jak Submithub – gdzie twórcy dzielą się swoją muzyką i mogą sobie ją nawzajem opiniować? Może to jest przyszłość. W dobie gdzie nie trzeba umieć grać ani śpiewać (i nie jest to zarzut) można tworzyć muzykę, bez ambicji osiągnięcia sukcesu komercyjnego? Ciekawe co Wy myślicie na ten temat?

Jeśli macie jakieś uwagi, albo przemyślenia na temat obecnej sytuacji na rynku płytowym, to chętnie o nich przeczytam w komentarzach.

PRZECZYTAJ TEŻ ARTYKUŁ „CZY INWESTOWAĆ W WINYLE?”

ŹRÓDŁO: https://blog.discogs.com/wp-content/uploads/2020/08/discogs-mid-year-report-2020.pdf

Pozdrawiam

Pan Winyl

Warto przeczytać:

Share this Post

2 Comments

  1. Pingback: MUZYKA I BIZNES - PAN WINYL W RADIO WROCŁAW KULTURA

  2. Pingback: KAWA Z PANEM WINYLEM #13 CO W WINYLACH PISZCZY?

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*
*