Jak przygotować press pack, tak żeby nie tylko ktoś go przeczytał, ale też żeby uznał za pożyteczny? Co powinno w nim być, a co można sobie odpuścić? Do kogo adresować? Jak znaleźć odpowiednich dziennikarzy? Innymi słowy, jak profesjonalnie przygotować się (artystę/zespół muzyczny) do komunikacji z mediami i dziennikarzami?
Moje doświadczenie
Od kilku lat biorę udział w konferencji Tak Brzmi Miasto w Krakowie. Konferencja poświęcona jest zagadnieniom polskiej branży muzycznej, mediom, finansom, koncertom i wielu innym zagadnieniom związanym z bardzo szeroko pojętym rynkiem muzycznym. Kończyłem też rewolucyjny program Tak Brzmi Miasto Inkubator a także prestiżowy Artist’s & Manager’s Summer Camp. Uczestniczyłem w pierwszej edycji HEMI HUB Incubator 2022. Aktywnie działam na rynku muzyczny biorąc udział jako panelista podczas festiwali i konferencji w Polsce i za granicą. Na stałe współpracuję z muzycznymi przedsiębiorcami w Polsce i za granicą, A także od wielu lat współpracuję z mediami i dziennikarzami w zakresie komunikacji, na co dzień tworząc strategie komunikacji dla artystów i zespołów, content creating i social media marketing, łączę tradycyjne media z nowoczesnymi technologiami AI i blockchain. Pomagam w tworzeniu i utrzymywaniu żywych społeczności.








DLA DEAD STAR TALK

Ankieta wśród dziennikarzy
Opracowałem ankietę, w której poprosiłem dziennikarzy o pomoc. Wskazanie najważniejszych elementów, które powinien zawierać mail. Press pack, to jeden z kluczowych.
PS. Wyniki ankiety podam za jakiś czas, bo dotyczyły szerszego zakresu komunikacji z mediami i dziennikarzami. Jeśli pracujesz w mediach muzycznych i chciałbyś wesprzeć moją akcję, to zapraszam do kontaktu.
Od razu muszę zaznaczyć, że wielu dziennikarzy wskazywało różne najważniejsze elementy. Wybrałem te, które pojawiały się najczęściej.
Postaraj się poznać ludzi, do których piszesz!
Zanim jednak zaczniecie ochoczo budować Wasze press packi i namiętnie je rozsyłać, to muszę Wam przypomnieć, że nic nie zwalnia Was z „zapoznaniem” się z CZŁOWIEKIEM, DO KTÓREGO PISZECIE. KIM JEST? ZA CO ODPOWIADA? JAKI PROGRAM PROWADZI? JAKIE GATUNKI GO INTERESUJĄ? Przynajmniej tyle zróbcie zanim naciśniecie „wyślij”.
Jak to zrobić? Nic prostszego. Wejdź na stronę radia czy innego medium muzycznego, które cię interesuje, sprawdź zakładki „ludzie radia”, „nasi dziennikarze” czy „nasz zespół” i sprawdzać, którzy ludzie odpowiadają temu co robisz i co chcesz osiągnąć. Nie zawsze musisz zawracać głowę dyrektorowi muzycznemu, czy „komuś od ramówki” (w małych radiach to często jedna i ta sama osoba). Poszukaj ludzi, którzy prowadzą audycję, z muzyką w gatunku(ach) jaki reprezentujesz.
Małe rozgłośnie, studenckie najczęściej mają po prostu ogólny kontakt. W takiej sytuacji zaadresuj do redaktora muzycznego, albo po prostu poproś o kontakt do takiej osoby.
Pracujemy z ludźmi
Dziennikarze to ludzie kochający muzykę i swoją pracę, starajcie się im to ułatwić, a nie obrzydzić. Przyzwyczajcie się, że w większości przypadków nie odpiszą. Nie ze złośliwości, ale z braku czasu. Myślę, że jeśli nie odpisują na pierwszy i drugi emial, to można przypuszczać, że nie są zainteresowani… tym razem.
Oczywiście najwięcej informacji prześlemy mailem, ale są też dziennikarze, którzy wolą się komunikować przez messenger. Dlatego, myślę, że w dobrym tonie będzie zapytać o najdogodniejszą formę komunikacji. Przeprowadziłem do tej pory dziesiątki ankiet i uwierzcie mi „co redaktor to inny traktor”! Ale pewne elementy są wspólne dla wszystkich, choć z różnie rozłożonymi akcentami.
Format press packa, to najczęściej PDF lub plik tekstowy z aktywnymi linkami, choć może też to być landing page, albo email, ważne żeby zawierał podstawowe informacje.
Technikalia:
- Nazwa (imię nazwisko) artysty/zespołu.
- Jesteśmy z… (miejscowość – bardzo często kojarzę mniejsze i średnie ośrodki muzycznego życia w kraju, może mamy wspólnych znajomych?).
- Bio: krótkie w mailu, dłuższe w załączniku (o załącznikach poniżej).
- Format: LP/EP/Singiel: Wydaliśmy/wydamy nowy album/epkę/singla.
- Jaki nośnik: (jeśli jest) dla mnie to ważne, dla niektórych dziennikarzy też, płyta CD, a już z pewnością winyl, to świetny powód żeby się przyjrzeć wydawnictwu.
Załączniki:
- Załączniki: uwaga! najczęściej dziennikarze wskazują na nie dodawanie do maila załączników, najlepiej przesłać jakiś prywatny link do google dysku, dropboxa czy innej chmury, z której łatwo pobrać dane, bez rejestracji):
- Bio: tutaj możecie wysmażyć coś naprawdę fajnego, historię artysty, czy zespoły, która chwyci za serce. Nie muszę dodawać, że musi być prawdziwa!
- audio: mp3/wav – jeśli to EP lub LP dobrze załączyć fragmenty utworów, albo promo miksa, ja najbardziej lubię dostać link do pełnych wersji kilku utworów niż po kawałku każdego,
- video: definitywnie linki do yt, albo do jakiś FTPów lub chmur, gdzie mogę przedpremierowo zobaczyć materiał.
- zdjęcia – koniecznie dobre zdjęcia artysty/zespołu, dobra jakość, w formatach nadających się do publikacji w necie, możecie przygotować od razu formaty pod FB i IG, ułatwia to sprawę. Kilka profesjonalnie zrobionych fotek, nie selfie!









- grafiki/loga – to jest super, jeśli macie to też link do pobrania tego typu rzeczy,
- Generic interview: wg. instrukcji Jarka Szubrychta (Wyborcza) generic interview to, taki idealny wywiad jaki byście chcieli, aby z Wami przeprowadzono.

- Linki: linki do social mediów, linki do platform streamingowych, linki do blogów, stron internetowych, mogą być do ciekawych artykułów i wywiadów z zespołem.
- Kody ISRC (jeśli nie macie to piszcie do ZPAV prośbę o przyznanie kodu, zajmuje to około 24 h).
- ZAiKS’y: autorzy tekstów i muzyki, współautorzy.
3 x pamiętajcie:
Pamiętajcie! Wasz press pack to źródło inforamcji o Was. Nie popełniajcie tego błędu jak moi kumple, którzy odwalili to na szybko. Do dziś w necie każdy piszący o nich redaktor nacina się na te bzdury sprzed lat, które ciągle muszą prostować. Internet to nie prasa drukowana, która dziś jest, a jutro wyściela dno kosza! Tutaj rzeczy zostają na zawsze!
Pamiętajcie! Press pack, to nie laurka wystawiona własnej zajebistości! To paczka informacji, które są ważne z perspektywy mediów. To kiedy do Was dołączył X a kiedy Y, może jest ważne dla Waszego składu, ale póki nie jesteście Stonesami, to nikogo nie interesuje. Tylko ważne, kluczowe informacje.
Pamiętajcie! Bądźcie mili i uprzejmi, traktujcie innych tak jakbyście sami chcieli być traktowani. W sumie… to dobrze tak się zachowywać w każdej sytuacji, nie tylko gdy wysyłacie do dziennikarzy maila z press pack.
Pozdrawiam