RYNEK RADIOWY W POLSCE. REFLEKSJE PO WARSZTATACH MARCINA BĄKIEWICZA [ANTYRADIO].
Warsztaty „Rynek radiowy w Polsce i skuteczna promocja muzyki w radiu” odbyły się 7-8 listopada. Zorganizował je i poprowadził Marcin Bąkiewicz, dyrektor muzyczny Antyradia. Mogłem wziąć w nich udział dzięki uprzejmości Marcina, który mnie na nie zaprosił. Ze względu na sytuację, zajęcia odbyły się on-line.
Od kilku lat pomagam niezależnym zespołom w promocji ich muzyki. Dużą częścią tych działań jest kontakt z mediami.
Można pomyśleć, że jak się spędza tyle czasu wśród mediów i dziennikarzy, to się rozumie jak to wszystko działa.
KAŻDA MINUTA SIĘ LICZY!
Marcin ma ogromne doświadczenie na rynku muzycznym. Nie tylko radiowym. Z muzyką związany jest od ponad 20 lat, w swojej karierze zajmował się, poza radiem, między innymi promocją muzyki w sieciach e-commerce, pracował dla telewizji muzycznych, zajmował się fotografią koncertową i wieloma innymi rzeczami z muzyką mocno związanymi.
W sobotę Marcin zaprezentował wiedzę ogólną na temat funkcjonowania rynku radiowego i samych stacji radiowych. To naprawdę otworzyło mi oczy. Zdałem sobie sprawę, że kapitałem radia jest czas. A dziennikarze są tego czasu szafarzami. Niby wiedziałem, że stacje radiowe to są przedsiębiorstwa, ale dopiero po obszernym przedstawieniu wielu aspektów tej gałęzi przemysłu muzycznego, zacząłem rozumieć, że każda minuta się liczy. I ile trzeba włożyć pracy w to, żeby radio hulało.
Bardzo ważnym, dla mnie, punktem był też fragment wykładu o formatach radia. Nie wiem ilu z Was zdaje sobie sprawę z tego wysyłając swoje piosenki do stacji radiowych, właściwie do jakiego radia utwory wysyłacie. Format radia to nic innego, jak jego profil. Jest ich sporo i myślę, że warto się im przyjrzeć bliżej zanim zaczniemy masowe wysyłanie e-maili.
BADANIE PIOSENKI
W niedzielę, drugiego dnia warsztatów, zaczęliśmy zajęcia od wyników badania. Na koniec zajęć w sobotę Marcin przesłał nam emialem fragmenty piosenek, które mięliśmy ocenić wg. karty badawczej. Nie jest to skomplikowane i oznacza tylko tyle, że słuchając danego fragmentu, należało odpowiedzieć na kilka pytań, które pokazywały, czy ta piosenka się podoba, czy nie, czy ją słyszałem wcześniej czy nie i czy chciałabym ją słyszeć częściej czy rzadziej.
Bardzo proste zadanie, ale wyniki były dość zaskakujące. Takiego badania dokonał każdy uczestnik i uczestniczka zajęć. Okazało się, że można piosenkę znać, nawet lubić i nie chcieć jej więcej słyszeć.
To był bardzo intensywny czas. Marcin odpowiadał na nasze pytania wyczerpująco, dzielił się wiedzą i doświadczeniem, które zbierał przez całe swoje zawodowe życie. Po tych warsztatach mam zupełnie inne spojrzenie na rynek radiowy w Polsce. I widzę też ile krąży mitów na jego temat. Rozumiem też jak wymagająca jest praca dziennikarza muzycznego, ile pracy ma dyrektor muzyczny stacji radiowej.
Wnioski są oczywiste i wydaje się, że wszyscy o nich wiemy, jednak chyba nie pamiętamy. Zanim wyślesz coś do mediów i do dziennikarzy postaraj się przygotować jak najlepiej. Nie tylko materiały, ale też do kogo wysyłasz swoje utwory, jakie audycje ta osoba prowadzi, w jakim radio? Nie zapominaj, że po drugiej stronie zawsze jest człowiek.
Jak się dowiedziałem po warsztatach, Marcin planuje kolejną edycję na wiosnę. Mam nadzieję, że już będzie po całym tym pandemicznym chaosie i będziecie mogli się spotkać twarzą w twarz.
Jeszcze raz dziękuję Marcinowi za zaproszenie! To było bardzo wartościowe doświadczenie, które już przełożyło się na praktyczne działania. Dziękuję
Jeśli Was zainteresowałem to zapraszam Was na stronę Marcina www.marcinbakiewicz.pl gdzie znajdziedziecie więcej informacji na temat warsztatów.
Pozdrawiam
Sociale Marcina
Powiązane treści: