TŁOCZENIE WINYLI DLA ZESPOŁÓW NIEZALEŻNYCH: JAK Z SUKCESEM WPROWADZIĆ SWOJE NAGRANIA NA RYNEK KOLEKCJONERSKI - PAN WINYL

TŁOCZENIE WINYLI DLA ZESPOŁÓW NIEZALEŻNYCH: JAK Z SUKCESEM WPROWADZIĆ SWOJE NAGRANIA NA RYNEK KOLEKCJONERSKI

Winylowa alchemia

W dobie cyfryzacji i streamingu muzyki, płyty winylowe wciąż przyciągają uwagę miłośników muzyki oraz kolekcjonerów i kolekcjonerek. Dlatego warto zastanowić się nad tłoczeniem winyli dla swojego niezależnego zespołu. Choć do tematu trzeba podejść z rozwagą i mądrością, to nawet najmniejsze zespoły dziś mogą rozważyć ten wariant dotarcia do fanów. Innymi słowy, to inwestycja, która może przynieść zyski zarówno wizerunkowe, jak i finansowe. Z tym zastrzeżeniem, że zespół ma dobrze przygotowany plan. W tym artykule omówię kluczowe aspekty procesu tłoczenia winyli, takie jak wybór formatu, ciężaru płyty, rodzaju okładki i matrycy, a także jak rozpocząć współpracę z naszą tłocznią płyt winylowych POLVINYL. Po tym tłoczenie winyli dla zespołów niezależnych to będzie pestka!

Tłoczenie winyli dla zespołów

I. Przede wszystkim brzmienie

Brzmienie płyty winylowej to niepowtarzalne doświadczenie słuchowe, cenione przez miłośników/czki muzyki na całym świecie. W przeciwieństwie do cyfrowych formatów, takich jak mp3, winyl oferuje bogatszą i bardziej naturalną przestrzeń w dźwięku. Pojęcie „scena” odnosi się do sposobu, w jaki dźwięki są rozłożone w przestrzeni słuchowej, tworząc wrażenie głębi i szerokości. I te właśnie aspekty znacznie wyróżniają winyl na tle innych formatów dystrybucji sztuki muzycznej.

Słuchając płyty winylowej, można dostrzec większą szczegółowość i teksturę, dzięki którym dźwięk staje się głębszy i bardziej trójwymiarowy. Przyjemność płynąca z odtwarzania winyli wynika również z jej ciepłego, często analogowego charakteru, który bywa postrzegany jako bardziej przyjemny dla ucha niż cyfrowe, skompresowane pliki mp3. Właśnie to unikalne brzmienie płyty winylowej sprawia, że jej popularność pozostaje niezachwiana, mimo postępu technologicznego w dziedzinie odtwarzania muzyki.

Dlatego, jeśli nie wiesz jak dobrze przygotować materiał w studio, aby nadał się na płytę winylową, skontaktuj się z nami (dane na końcu posta). Pracujemy z najlepszymi producentami muzycznymi i studiami w Polsce, którzy na pewno pomogą przygotować Twój materiał pod tłoczenie płyty winylowej.

A. Mastering na winyl

Dobra płyta zaczyna się od odpowiedniego przygotowania dźwięku. Cyfrowe pliki nie mogą być prosto przeniesione na płytę winylową. Dlatego muzykę trzeba odpowiednio dostosować, aby uniknąć problemów, takich jak zniekształcenia, ale zachować oryginalne brzmienie. Tym właśnie zajmują się masteringowcy, a wiele osób kolekcjonujących śledzi pracę słynnych studiów masteringowych i mistrzów w nich zasiadających. Dlatego jest to też ważny element, wyboru podczas tworzenia materiału i płyty winylowej.

w „Książce o winylach” znajdziesz ponad 300 stron o winylach i dlaczego je tworzyć oraz kolekcjonować. KUP TU!

II. Wybór formatu: 12″ vs. 7″ oraz prędkości odtwarzania RPM 45 lub 33 1/3

Przede wszystkim, jednym z pierwszych kroków w procesie tłoczenia winyli jest wybór odpowiedniego formatu płyty. Na rynku dominują dwa rozmiary: 12-calowe (ok. 30,5 cm) płyty LP oraz 7-calowe (ok. 17,8 cm) single. W związku z tym warto zastanowić się, który z nich lepiej sprawdzi się dla Twojego projektu.

A. Płyty 12″ (LP) (max. 24 min /na stronę) / (12″EP) (max. 15 min / na stronę)

Płyty 12 cali są najbardziej popularne w przypadku albumów studyjnych, ponieważ oferują więcej miejsca na ścieżki dźwiękowe. Dodatkowo, ze względu na swoją wielkość, pozwalają na bardziej atrakcyjną oprawę graficzną okładek. Jeśli szykujesz pełny album to rozmiar LP (long play) jest idealny. Na 12 calach możemy tez wytłoczyć EP (Extended Play) to format wydawniczy płyt winylowych, który zawiera więcej muzyki niż tradycyjny singiel, ale mniej niż pełny album. EP jest zwykle używane jako wydawnictwo pośrednie pomiędzy pełnymi albumami studyjnymi, pozwalając artystom na wydanie mniejszej ilości materiału muzycznego.

Przy krótszych materiałach można użyć 10″, jednak w POLVINYL takich nie oferuje, ze względu na brak zainteresowania.

B. Płyty 7″ (SP) / (EP) (max. 4-6 min / na stronę)

Po drugiej stronie spektrum są płyty 7 cali (SP czyli short play). Podobnie jak płyty 12 cali, mają swoje zalety. Na przykład, są idealne dla singli oraz bardzo krótkich EP. Kolekcjonerzy bardzo lubią te „siódemkowe ciasteczka”, niestety ich wytłoczenie nie jest dużo tańsze od wytłoczenia 12 calowej płyty. Głównym kosztem produkcji płyty winylowej jest energia, tej przy produkcji winyla 7″ zużywa się prawie tyle samo, co w przypadku dużej płyty. Koszt samego polichlorku winylu to niecałe 30% ogółu kosztów.

Tłoczenie winyli dla zespołów - winyle 12 i 7 cali
płyta 12 cali po prawej i 7 cali po lewej

C. Obroty 45 RPM i 33 1/3 RPM

1. 45 RPM: Płyty winylowe odtwarzane z prędkością 45 obrotów na minutę mają zazwyczaj 7 cali, chociaż mogą występować również w innych rozmiarach. Płyty 45 RPM są często używane do wydawania singli, gdzie na jednej stronie znajduje się główny utwór, a na drugiej – dodatkowy lub alternatywny utwór. Ze względu na szybszą prędkość odtwarzania, płyty 45 RPM mają tendencję do lepszego zachowania jakości dźwięku, szczególnie w wyższych częstotliwościach. Z kolekcjonerskiego punktu widzenia, płyty 12″ z prędkością 45 RPM mają wysoką jakość zapisanego dźwięku, co na pewno wpływa na większą chęć posiadania płyty.

2. 33 1/3 RPM: Płyty winylowe odtwarzane z prędkością 33 1/3 obrotów na minutę mają średnicę 12 cali i są najczęściej używane do wydawania albumów muzycznych. Są w stanie pomieścić większą ilość muzyki niż płyty 45 RPM, co pozwala na umieszczenie większej liczby utworów na jednej płycie. Ze względu na wolniejszą prędkość odtwarzania, płyty 33 1/3 RPM mają tendencję do niższej jakości dźwięku w porównaniu z płytami 45 RPM, szczególnie przy wyższych częstotliwościach. Niemniej jednak, w przypadku większości zastosowań, jakość dźwięku płyt 33 1/3 RPM jest wciąż wystarczająco dobra. Tworzy się również płyty na 33 i 1/3 RPM w rozmiarze 7″, ale jest to rzadkość i z kolekcjonerskiego punktu widzenia nie są one tak atrakcyjne jak z prędkością 45 RPM ze względów brzmieniowych.

3. Maksymalne zalecane czasy odtwarzania:
  • 07″ przy 33 RPM – max. 06:30 min.
  • 07″ przy 45 RPM – max. 04:30 min.
  • 10″ przy 33 RPM – max. 15:00 min.
  • 10″ przy 45 RPM – max. 07:00 min.
  • 12″ przy 33 RPM – max. 24:00 min.
  • 12″ przy 45 RPM – max. 11:00 min.

III. Ciężar płyty: 140 gramów vs. 180 gramów

Kolejnym istotnym elementem jest wybór ciężaru płyty. Na rynku dostępnych jest wiele wariantów, ale dwa są najbardziej popularne: 140-gramowe płyty, które są lżejsze i tańsze, , oraz 180-gramowe płyty, które są cięższe i bardziej ekskluzywne,

A. Płyty 140 gramów

Płyty 140 gramów są dobrym wyborem, jeśli chodzi o koszty produkcji. Jednak, trzeba wziąć pod uwagę, że mogą być postrzegane jako mniej wartościowe przez kolekcjonerów. Bardzo lubiane przez DJ’ów, ponieważ to za każdym razem 40 gram mniej do noszenia

B. Płyty 180 gramów

W przypadku płyt 180 gramów, koszty produkcji są wyższe. Niemniej jednak, mogą być postrzegane jako bardziej ekskluzywne i wartościowe dla kolekcjonerów. Po tym, warto rozważyć, czy dodatkowe wydatki są uzasadnione, biorąc pod uwagę oczekiwany efekt na rynku. Prawie wszyscy winylomaniacy i winylomaniaczki doceniają to niezwykłe doświadczenie, kiedy wyciągasz płytę winylową z koperty i odczuwasz jej odczuwalną masę. To uczucie trzymania w dłoniach 180 gramowego krążka, dosłownie wpływa na percepcję muzyki, nadając jej powagi i wyjątkowość, a to kreuje niezapominanie doświadczenia.

IV. Rodzaje okładek: gatefold vs. single sleeve

Kiedy mowa o oprawie graficznej płyt winylowych, warto zwrócić uwagę na rodzaje okładek. Przede wszystkim, mamy do wyboru okładki typu gatefold oraz single sleeve. Wybór odpowiedniej okładki może wpłynąć na atrakcyjność płyty dla kolekcjonerów.

A. Okładki gatefold

Okładki gatefold to takie, które składają się na pół, tworząc efektowną prezentację grafiki. Innymi słowy, pozwalają na większą ekspozycję projektu graficznego, co może przyciągnąć uwagę kolekcjonerów. Okładki gatefold mogą pomieścić więcej dodatkowych materiałów, takich jak teksty piosenek czy plakaty. Mogą zawierać 2 LP (wtedy jedna strona i druga ma otwartą kieszeń) albo 1 LP (wtedy 1 kieszeń jest otawrta, druga zaklejona, ewentualnie też otwarta, ale znajdują się w niej plakaty, książeczki, itd.).

B. Okładki single sleeve

Z drugiej strony, mamy okładki single sleeve. Są one prostsze i tańsze w produkcji, jednakże mogą być mniej atrakcyjne dla kolekcjonerów. Na przykład, nie pozwalają na tak dużą ekspozycję grafiki, jak okładki gatefold. Mogą zawierać 1 LP (3 mm grzbiet) i 2 LP (6 mm grzbiet).

Tłoczenie winyli dla zespołów - okładki gatefold i single sleeve

V. Rodzaje matryc: Lacquer vs. Direct Metal Mastering (DMM)

Podobnie, wybór matrycy ma kluczowe znaczenie dla jakości dźwięku płyt winylowych. Istnieją dwa rodzaje matryc: lacquer i Direct Metal Mastering (DMM). Matryca to dysk, z którego powstaną stampery (formy), z których będą tłoczone kolejne kopie płyty winylowej. W POLVINYL zawsze tworzymy jedną, doskonałą płytę matkę, a potem powielamy ją, tworząc całą serię unikalnych przedmiotów.

A. O co chodzi w nacinaniu matryc:

W trakcie procesu cięcia, informacja dźwiękowa jest transferowana na folię lakierniczą lub miedzianą matrycę za pomocą układu tnącego. Głowica tnąca składa się z magnesu oraz dwóch cewek – jednej dedykowanej dla kanału lewego, a drugiej dla kanału prawego. Sygnał audio jest przekazywany do magnesu, który porusza się w odpowiedzi na przepływ prądu. Ten ruch jest przenoszony na wrzeciono umocowane na końcu głowicy tnącej, co prowadzi do powstania widocznego i odczuwalnego rowka na folii lakierniczej bądź miedzianym blanku.

Ten nacięty rowek stanowi wzór dla przyszłego procesu tłoczenia. Oznacza to, że modyfikacja materiału dźwiękowego (na przykład zmiana kolejności utworów) jest możliwa jedynie poprzez wykonanie nowego cięcia.

Trzeba na to bacznie zwrócić uwagę, poprawienie nacięcia to koszt kilkuset euro. Materiał przed nacięciem musi być doskonale przygotowany i wielokrotnie sprawdzony.

B. Matryce lacquer

W przypadku matryc lacquer, nacięcie rowka ma zwykle większą głębokość. Optymalna głębokość rowka może różnić się w zależności od różnych czynników, takich jak głośność, dynamika, częstotliwość dźwięków i czas trwania strony płyty. W przypadku płyt winylowych o większej głośności lub zawierających niskie częstotliwości, rowki mogą być głębsze, co może wpłynąć na czas trwania płyty i jej pojemność.

Najlepsze dla muzyki o wysokim poziomie głośności i dużym stopniu kompresji, takiej jak techno, hip-hop czy muzyka elektroniczna. Technika lacquer pozwala uzyskać mocniejsze i bardziej agresywne brzmienie. W przypadku niektórych gatunków muzycznych, takich jak te wymienione powyżej, matryce lacquer mogą być korzystniejsze.

Tłoczenie winyli dla zespołów - NEUMANN VMS 80 - maszyna nacinająca matryce Lacquer

C. Matryce Direct Metal Mastering (DMM)

W przypadku technologii DMM, głębokość nacięcia rowków jest zwykle mniejsza niż w przypadku matryc lacquer. DMM pozwala na precyzyjne wyciągnięcie dźwięku i lepszą separację kanałów, co sprawia, że rowki mogą być cieńsze i bardziej równomierne. To z kolei pozwala na lepsze zachowanie subtelnych niuansów dźwięków, mniejsze szumy tła i stabilniejsze brzmienie basów.

Idealne dla muzyki o bogatej, szerokiej gamie dynamicznej, takiej jak muzyka klasyczna, jazz czy rock. Technologia DMM zapewnia lepszą separację kanałów, mniejsze szumy tła i bardziej stabilne brzmienie basów. DMM potrafi lepiej oddać subtelne niuanse dźwięków, co sprawia, że jest odpowiednia dla muzyki, która wymaga większej ekspresji.

Zaletą DMM jest na pewno brak tak zwanego zjawiska pre-echa. Specyfika lakieru właśnie jest taka, że przez jego plastyczność, rowki są zbyt blisko siebie, to „przesuwają” masę lakierową, co powoduje, że na niektórych partiach może być słychać dźwięki z następujących potem rowków. W DMM takie zjawisko nie występuję, ze względu na dużo większą twardość nacinanego materiału.

C. Uwagi

Mimo że głębokość rowków może wpłynąć na jakość dźwięku, ostateczny efekt zależy również od innych czynników, takich jak jakość masteringu, proces tłoczenia i jakość odtwarzacza winylowego. Warto skonsultować się z naszymi ekspertami w POLVINYL w dziedzinie tłoczenia płyt winylowych, aby uzyskać najlepsze wyniki dla swojego projektu.

Przy wyborze matryc warto pamiętać też o tym, że mamy zarówno fanów nacięć DMM jak i ich przeciwników.

D. Herbert Von Karajan a DMM

Choć nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie dlaczego Karajan odmówił użycia DMM, niektórzy spekulują, że jego preferencje do nagrań analogowych mogły być zakorzenione w przekonaniu, że produkują one cieplejszy, bardziej naturalny dźwięk, który lepiej nadaje się do muzyki klasycznej. Dodatkowo, warto zauważyć, że Karajan znany był z drobiazgowej dbałości o szczegóły i dążenia do perfekcji brzmieniowej, i być może po prostu uznał, że mastering lakierem daje brzmienie, którego szukał.

Możliwe jest również, że Karajan był po prostu niezdecydowany co do przyjęcia nowych technologii, zwłaszcza biorąc pod uwagę stosunkowo wczesny etap rozwoju DMM w tamtym czasie. Mastering DMM nie został powszechnie przyjęty aż do lat 80-tych, kilka dekad po tym jak Karajan stał się wiodącą postacią w świecie muzyki klasycznej.

Wynika z tego, że wybór między lacquerem a DMM będzie często kierowane preferencjami artysty lub inżyniera dźwięku, bo ona sposoby nacinania mają swoich fanów i przeciwników wśród osób kolekcjonujących płyty.

VI. Jak pracować z tłoczniami

A. Jak wybrać odpowiednią tłocznię

Wybór odpowiedniej wytwórni do tłoczenia winyli jest kluczowy dla sukcesu projektu. Warto zwrócić uwagę na takie aspekty jak jakość wykonywanych usług, ceny, terminy realizacji oraz wsparcie w procesie projektowania i produkcji. Dodatkowo, warto skonsultować się z innymi zespołami lub artystami, którzy już korzystali z usług danej wytwórni, aby poznać ich opinie na temat współpracy.

B. Porównanie ofert różnych wytwórni

Zanim podejmiesz decyzję, warto porównać oferty kilku wytwórni. Na przykład, można sprawdzić, czy oferują usługi takie jak mastering, projektowanie okładek czy dystrybucja. Podsumowując, warto zainwestować czas w dokładne przeanalizowanie ofert, aby wybrać najlepszą opcję dla swojego zespołu.

Dlaczego POLVINYL?

Stworzyliśmy POLVINYL, aby połączyć naszą pasję do winyli z realizacją nawet najbardziej fantastycznych zleceń naszych klientów. Tłoczymy płyty winylowe w wielu formatach i opcjach wydawniczych. Znajdziesz u nas krążki 7 i 12″, czarne, eko, kolorowe, mozaiki oraz wiele innych.

Cały proces wytwarzania płyt realizujemy w naszej tłoczni – od cięcia matryc i masteringu, przez galwanizację i tłoczenie, po pakowanie i wysyłkę kompletnego wydawnictwa. Dzięki temu skróciliśmy czas oczekiwania tylko do 14 tygodni – ale z zachowaniem wielostopniowej kontroli jakości, która zawsze owocuje znakomitym produktem.

VII. Promowanie swoich winyli na rynku

A. Wyjątkowy wizerunek i wartość kolekcjonerska

Wyjątkowy wizerunek i wartość kolekcjonerska płyt winylowych to klucz do sukcesu na rynku. Warto zainwestować w atrakcyjny projekt graficzny okładek, unikalne kolory winyli czy dodatkowe materiały (np. plakaty, wkładki z tekstami). To pozwoli wyróżnić się na tle konkurencji i przyciągnąć uwagę kolekcjonerów.

  1. Atrakcyjny projekt graficzny
  2. Unikalne kolory winyli
  3. Dodatkowe materiały i atrybuty kolekcjonerskie

B. Wykorzystanie mediów społecznościowych i platform muzycznych

Promowanie swoich winyli na różnych platformach muzycznych i mediach społecznościowych pozwoli dotrzeć do szerszej publiczności i zainteresować potencjalnych nabywców.

  1. Prezentacja płyt na Instagramie, Facebooku czy Twitterze
  2. Publikowanie teledysków i innych materiałów promocyjnych na YouTube
  3. Promocja winyli na platformach streamingowych, takich jak Spotify czy Apple Music

C. Współpraca z lokalnymi sklepami muzycznymi i dystrybutorami

Nawiązanie współpracy z lokalnymi sklepami muzycznymi i dystrybutorami pozwoli na większą widoczność swoich winyli na rynku, co może przekładać się na lepszą sprzedaż.

  1. Przedstawienie swojej oferty sklepom muzycznym
  2. Współpraca z dystrybutorami, którzy specjalizują się w sprzedaży winyli
  3. Udział w targach płytowych i innych wydarzeniach związanych z muzyką na winylach

VIII. Podsumowanie

Tłoczenie winyli dla zespołów niezależnych to świetny sposób na wyróżnienie się na rynku muzycznym i zbudowanie wartości kolekcjonerskiej swoich wydawnictw. Kluczowe elementy to wybór odpowiedniego formatu, ciężaru płyty, rodzaju okładki i matrycy, a także współpraca z odpowiednią wytwórnią płyt winylowych. Pamiętaj o promocji swoich winyli w mediach społecznościowych, platformach muzycznych oraz poprzez współpracę z lokalnymi sklepami muzycznymi i dystrybutorami. Inwestując czas i wysiłek w te aspekty, zwiększasz swoje szanse na sukces na rynku kolekcjonerskim.

Jako Pan Winyl oczywiście polecam każdemu artyście, artystce czy zespołowi zainteresować się tematem wydania swojej płyty winylowej. Jednak muszę podkreślić, że jest to spory wydatek i w wielu przypadkach muszę odradzać produkcję płyt winylowych. Przynajmniej na razie. Czasami tych kilka czy kilkanaście tysięcy, na początku lepiej włożyć w promocję muzyki na YT albo Spotify, żeby zbudować odpowiedni fanbase, który w przyszłości będzie chciał nabyć winyle zespołu.

Jeśli masz pytania dotyczące cen czy szczegółów technologicznych, zachęcamy do kontaktu telefonicznego
0048 531 338 032 lub e-mailowego office@polvinyl.pl. Możesz też skontaktować się przez fomularz na naszej stronie POLVINYL. Wspólnie możemy omówić najlepsze opcje dla Twojego zespołu i stworzyć winylowe wydawnictwo, które przyciągnie uwagę fanów i kolekcjonerów na całym świecie.

LINKI POLVINYL

Sociale Pana Winyla:


Jeśli podobał Ci się ten artykuł, to możesz mi postawić kawę!

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *