TRZECIA ERA WINYLOWA: DIGITAL VINYL I DIGITAL PRESSING - PAN WINYL

TRZECIA ERA WINYLOWA: DIGITAL VINYL I DIGITAL PRESSING

Witajcie w dobie kolekcjonowania 3.0. Zacząłem zabawę ponad 2 lata temu. Jeszcze dziś wiele osób uważa, że NFT to syf. Pomimo wielu pozytywnych przykładów min. Muse, Noela Gallaghera, The Kooks czy innymi mniej znanymi. A ostatnio z POLVINYL do tych znamienitych projektów dodaliśmy GOLDENBLACK VINYL Dagadana „Meridian 68”. Zapraszam do zapoznania się z nowymi pojęciami: digital vinyl i digital pressing!

Trzecia era winylowa

Internet trzeciej generacji różni się od tego, jaki znamy. Podstawowe share / like /comment (podziel się / polub / skomentuj) zostało poszerzone o create i own (twórz i posiadaj). Przez parę dekad byliśmy uczeni dość pasywnego istnienia w Internecie. Dziś się to zmienia. Twórczość (nota bene, która znacznie wzrosła po uruchomieniu narzędzi AI – ale to na inną okazję!) i swobodna jej wymiana z odbiorcami to coś co znamy już z Internetu 2.0 jednak posiadanie jej na własność, z certyfikatem to potwierdzającym to nowość. Jeśli dodam do tego jeszcze to, że na rynku wtórnym, zarabia nie tylko nabywca dzieła, ale tez jego autor/ka to już zupełnie niespotykane.

Trzecia era winylowa to czas, w którym jest możliwość współtworzenia z artystami krążka, który wyląduje na naszej półce. Ale to nie wszystko.

Stare nie działa, nowe idzie

Na fejsbuku Pana Winyla rozmawialiśmy niedawno o tym, że kolekcjonowanie to zajęcie mega przyjemne. Jednak czas mamy ograniczony. Kolekcje nasze rosną, jednak często lądujemy w streamingu, żeby posłuchać muzyki. Streaming ma sporo zalet, ale też ma sporo wad. Jedną z tych wad jest słaba jakość (choć istnieją platformy z dostępem do plików HiFi, jednak dodatkowo płatne). Inną wadą, jest to, że nasi ulubieni artyści i artystki otrzymują nieadekwatne wynagrodzenie (przeważnie żałośnie niskie). Jeszcze z innej strony, brak meta danych (dlatego korzystam z TIDAL, bo ma to akurat super rozwiązane). Ale najgorszą wadą (a wydawało się, że to zaleta) jest bezkresny ocean muzyki. Codziennie do streamingu trafia już ponad 120 000 piosenek. Większość z nich nie jest odsłuchana ani razu. Algorytmy działają na moją niekorzyść – otrzymuję więcej podobnych treści. Słuchanie muzyki ze streamingu, mogę porównać dość trywialnie, do knajpy fast food. Owszem zjem coś, nawet smaczne. Ale za chwilę nie pamiętam, co to było, a w ustach mam tylko posmak czosnkowego sosu.

Jest to dobry moment, żeby wyjść na przeciw tym dwóm tendencjom, gdy mamy mało czasu i dość bylejakości.

Digital vinyl i digital pressing

Oto pojawia się przed nami koncepcja cyfrowego tłoczenia, znana jako digital pressing. To zdecydowanie więcej niż jedynie odsłuchiwanie cyfrowych utworów muzycznych. To kompleksowy zestaw, obejmujący nie tylko pełne nagrania dźwiękowe, lecz również artystyczne dzieła wizualne oraz ekskluzywną społeczność, zrzeszającą twórców i słuchaczy w jednym dynamicznym miejscu.

Jednak to nie wszystko, co oferuje nam digital pressing. Jego sercem jest NFT (Non-Fungible Token), opierające się na technologii blockchain. To dzięki niej każde cyfrowe tłoczenie staje się unikalne i ograniczone w ilości. To nie jedynie dostęp do muzyki, lecz posiadanie autentycznego dzieła sztuki w formie cyfrowej. Artysta tokenizuje swoją muzykę, tworząc cyfrowy ślad swojej twórczości, który przetrwa przez wiele pokoleń (podobnie jak winyl).

Jedną z kluczowych cech cyfrowego tłoczenia jest fakt, że skupia ono kreatywność i technologię, tworząc zupełnie nową sferę zaangażowania. Dla fanów oznacza to możliwość całkowitego zanurzenia się w świat swoich ulubionych artystów w sposób wcześniej niewykonalny. To interakcja, uczestnictwo w niezwykłych doświadczeniach, które umacniają jeszcze głębszą więź między twórcami a ich widownią.

Jeśli mnie zapytasz co w POLVINYL rozumiemy przez „cyfrowy winyl”? To odpowiem, że to nagrany bezpośrednio z nacinanego DMM przy użyciu najwyższej jakości sprzętu audio! To nie tylko plik cyfrowy. To duch winyla uchwycony między matrycą a korpusem winylu.

Pan Winyl

Przykład digital pressingu: Dagadana „Meridian 68” na Serenade.co

Digital pressing, digital vinyl a artyści

Cyfrowe tłoczenie oraz cyfrowy winyl reprezentują także wyjątkową formę wsparcia dla artystów. Dochody generowane z digital pressing oraz digital vinyl bezpośrednio trafiają do twórców, umożliwiając im rozwijanie pasji oraz twórczej działalności, bez czekania na wypłaty z OZZ czy od wydawców. Dla fanów zaś stanowią one okazję do wyrażenia wsparcia dla artystów, z którymi się utożsamiają, tworząc symbiotyczną relację między twórcą a odbiorcą opartą na współudziale i współtworzeniu (nawet!).

Należy również podkreślić, że cyfrowe tłoczenie to znacznie więcej niż tylko muzyka. Obejmuje ono również dziedzinę grafiki, wideo, audio (nie tylko muzykę, na przykład specjalnie nagrane wypowiedzi artystów) oraz dostęp do treści dedykowanych tylko dla nabywców, wraz z towarzyszącą każdemu utworowi muzycznemu społecznością o ograniczonym dostępie, opartą na jednym tokenie NFT.

To właśnie oddanie hołdu temu, że muzyka to nie jedynie dźwięk, lecz także opowieść, emocje oraz wartości, które można wyrazić poprzez posiadanie tego niepowtarzalnego fragmentu sztuki.


Jakie korzyści niesie ze sobą digital pressing oraz digital vinyl oparte na technologii NFT?


Z pewnością wielu może nurtować pytanie: jak prezentuje się to w praktyce? Jakie elementy są skryte za tokenami NFT digital pressing i digital vinyl?

Digital vinyl – Dagadna „Meridian 68”

Istnieje interesujący przykład projektu naszej firmy POLVINYL, związanego z wydaniem limitowanej edycji albumu o nazwie „Meridian 68” autorstwa zespołu DAGADANA. W tym konkretnym przypadku mówimy nie tylko o digital pressing, lecz także o digital vinyl, czyli cyfrowym winylu.

GOLDENBLACK Digital VINYL™ Dagadana “Meridian 68”

Idea cyfrowego tłoczenia i cyfrowego winylu jest niemal identyczna. Różnica polega jedynie na jakości dostarczanych plików. W przypadku cyfrowego tłoczenia wykorzystywane są standardowe pliki, takie jak te używane do nagrywania płyt winylowych lub CD. W kontraście, cyfrowy winyl, czyli digital vinyl, został stworzony z myślą o entuzjastach wysokiej jakości dźwięku.

Proces tworzenia cyfrowego winylu obejmuje zapis cyfrowy pobrany bezpośrednio z matki DMM w studio, gdzie matryce są wycinane. Przy wykorzystaniu igły EMT Pure Black, zamontowanej na ramieniu EMT 929, wyjątkowo czuła i precyzyjna igła, połączona z wysokiej jakości urządzeniem audio (przedwzmacniacz EMT JPA 66 i przetwornik analogowo/cyfrowy LAVRY AD 122-96 MX), śledzi ruchy diamentowego noża tnącego. W efekcie otrzymujemy zapis dźwięku, który nie podlega późniejszym obróbkom (jak galwanizacja czy tłoczenie).

Zakupując cyfrowe tłoczenie lub cyfrowy winyl, możesz posiadać cyfrową wersję albumu tak, jakbyś miał fizyczną płytę winylową. Co dokładnie otrzymasz, wybierając cyfrowe tłoczenie lub cyfrowy winyl?

  • Pliki audio (w przypadku cyfrowego winylu pliki hi-res skopiowane bezpośrednio z matrycy DMM w formacie 24bit-96kHz).
  • Cyfrowy Certyfikat Autentyczności (CCA) potwierdzający posiadanie cyfrowej wersji albumu.
  • E-book w formacie PDF (opcjonalnie), jeśli był dostępny w fizycznym wydaniu winylowym.
  • Grafiki związane z albumem (np. okładki, dedykowane obrazy; w przypadku projektu DAGADANA, cyfrowe grafiki z okładki autorstwa Olgi Kravchenko).
  • The Simples Music: Dagadana (4 NFT) – to stworzona przez Konrada Kirpluka specjalnie dla albumu “Meridian 68” kolekcja słynnych digitalowych naklejek, które są jednocześnie tokenami NFT.
  • dostęp do strefy download i bonusowych materiałów https://polvinyl.xyz/DAGADANA – zwróć uwagę, że nie możesz tam dostać się bez posiadania odpowiedniego NFT.
The Simples Music: Dagadana (4 NFT) – to stworzona przez Konrada Kirpluka specjalnie dla albumu “Meridian 68” kolekcja słynnych digitalowych naklejek, które są jednocześnie tokenami NFT.

Przykłady digital pressingu

Serenade.co nazywa swoją platformę „domem digital pressingu”. Jeśli tak to POLVINYL jest domem digital vinyla. Jak wspomniałem wcześniej, są pewne niuanse, różnice digital pressing od digital vinyla, choc idee są bardzo podobne. Poznaliśmy już to czym według POLVINYL digital vinyl jest, to sprawdźmy jak definiuje digital pressing platforma Serenade.co.

Możemy z dumą dodać, że dzięki staraniom moim i POLVINYL już niedługo będziecie mogli nabyć digital pressing oryginalnej wersji albumu Dagadany „Meridian 68”. Już dziś załóż swój profil na serendae.co i oczekuj informacji, kiedy rusza sprzedaż tego niezwykłego wydawnictwa. Na wszystkie osoby kupujące czeka niezwykła niespodzianka! Sprawdzaj profil Dagadana na serenade.co: https://serenade.co/@Dagadana

Noel Gallagher’s High Flying Birds – Council Skies (Deluxe Version)

Poza tym, że otrzymałem cały album w wersji deluxe, w najwyższej jakości, to jeszcze kilka bonusów (tzw. perksów). Były to cyfrowy obraz tekstu tytułowej piosenki, napisanej przez Noela własnoręcznie oraz okładka z podpisem Noela. są to bardzo fajne upominki, ale to co najciekawsze, to prawie 2 godziny wideo z sesji nagraniowej ze studia. To już naprawdę mi się spodobało. Mogłem poczuć klimat powstawania płyty i zobaczyć jak zachowywali się poszczególni członkowie i członkinie zespołu pracującego nad tym fantastycznym albumem.

Album jest już wyprzedany i można go nabyć tylko na OpenSea.

Poniżej obraz cyfrowych dodatków, które były dołączone do tego albumu. Tekst piosenki „Council Skies” i okładka „maźnięta” przez Noela.

Liam Gallagher – Knebworth 22 [Access All Areas]

Knebworth 22 [Access All Areas] to naprawdę wyjątkowa okazja do zanurzenia się w kultowych koncertach. W albumie znajdziesz nie tylko pełne występy, ale także osobiste komentarze Liama oraz wspomnienia tych, którzy tam byli. To ekskluzywne i limitowane cyfrowe tłoczenie w edycji Access All Areas, zawierające dodatkowo dwa utwory bonusowe.

The Hives – The Death Of Randy Fitzsimmons [Expanded Live Edition]

Nie jestem jakimś wielkim fanem The Hives, ale z ekscytacją kupowałem limitowaną edycję cyfrowego tłoczenia „The Death of Randy Fitzsimmons”! A w nim: pełny album studyjny i ekskluzywny bonusowy album koncertowy „Live at The Emirates Stadium” w Londynie. Bonusowy album prezentuje wersje koncertowe utworów takich jak „Tick Tick Boom”, „Main Offender” i innych. Ponadto, dostępne są wysokiej jakości bezstratne pliki do pobrania.

Samo kupowanie NFT na Serenade jest bardzo proste, nie wymaga posiadania portfela kryptowalutowego ani kryptowalut. Jednak jeśli chciałbym tym już obracać na rynku wtórny, to już będę tego potrzebował.

(Na końcu tego artykułu znajdziesz instrukcje dotyczące założenia portfela kryptowalutowego Metamask, oraz dowiesz się jak operować NFT na rynku wtórnym OpenSea)

W czym problem?

Wielu artystów na całym świecie, w tym również w Polsce (a może szczególnie w Polsce), wydaje się zachowywać pewną rezerwę wobec technologii blockchain i jej wdrożenia, szczególnie w kontekście wprowadzania digital pressing i digital vinyl. To budzi pewne pytanie: dlaczego tak się dzieje?

Sceptycyzm artystów i artystek wobec połączenia sztuki z technologią blockchain i NFT może być wynikiem kilku czynników.

Brak zrozumienia technologii. Tradycyjny podział sztuki (muzyka, kino, malarstwo, rzeźba) może też wpływać na niechęć wobec nowych rozwiązań. Możliwość śledzenia tego co dzieje się z dziełem, transparentność transakcji, możliwość śledzenia każdego ruchu w sieci. Brak zrozumienia mechanizmów rynku NFT. Strach przed piractwem oraz brak klarownych prawnych rozwiązań dotyczących praw autorskich i pokrewnych. Te wszystkie rzeczy mogą bardzo mocno ograniczać chęć wejścia w ten nowy fascynujący świat.

Jak rozwiązać te problemy?

Na każdy z tych czynników powodujących sceptyczne podejście jest odpowiedź. Strach przed technologią? Odpowiedzią jest edukacja i pozytywne przykłady (to właśnie tutaj robię). Warto zobaczyć co inni artyści już w tej przestrzeni zrobili i poznać ich historie. Niedługo sami będziecie mogli zapytać zespół Dagadna o ich NFTkowy debiut na arenie międzynarodowej. Dzięki edukacji dowiesz się, że blockchain pomoże lepiej kontrolować to co się dzieje ze sztuką oraz – co ważniejsze – co dzieje się z pieniędzmi, które ona generuje. Brak doświadczenia na rynku NFT? Współpraca z nami lub innymi ekspertami w obszarze NFT może pomóc artystom zrozumieć rynek oraz wykorzystać go w korzystny sposób. Nadanie unikalnych numerów plikom, pozwala na zagwarantowanie ich autentyczności i chroni przed kradzieżą. Może ktoś skopiować plik, ale nabywca ciągle ma „prawo jego posiadania”. No i na końcu, jeśli nie ma jasnych regulacji prawnych, opieramy się o istniejące prawo.

Najważniejszy pierwszy krok

Artyści i artystki przygotowując treści do wydania albumu na CD lub winylu, łatwo zauważają, że tworzą bogate zasoby, które niekoniecznie dają się zmonetyzowany i generują natychmiastowe zyski.

Niemniej jednak, dzięki technologii NFT i blockchainowi, te niemonetyzowalne zasoby mogą stać się dodatkowym atutem w kontekście sprzedaży. NFT to wspaniały format, nośnik treści, który pozwala wykorzysta tak zwany „recycling treści”. To co do tej pory artyści rozdawali za darmo, teraz może stać się elementem składowym unikalnego NFT, który będzie miał ogromne znaczenie dla turbo fana. Ile wejść mają „behind the scene” na YT? Mało! Ale jako element wyjątkowej oferty, z ograniczonym dostępem, dla tych kilku osób, które będą chciały za to zapłacić, będzie to miało ogromna wartość.

Tworzenie plików muzycznych, grafik oraz dodatkowych treści, takich jak teksty, zdjęcia czy filmy, to fundament dla stworzenia unikalnych NFT, wykorzystujących potencjał technologii blockchain.

Mam nadzieję, że ten artykuł zachęci kogoś do spróbowania. Jeśli masz pytania, to skontaktuj się ze mną. Zbieramy się w grupy i tworzymy bezpłatne webinaria „onboardingowe” – czyli pomagamy się wdrapać ten technologiczny pagórek. A poniżej dwie instrukcje, które pomogą Ci postawi pierwsze kroki w WEB3.

Instrukcje wprowadzające do Metamask i OpenSea

Instrukcje przygotwał jacek Kołodziejczak z OpenArt Studio.

Dziękuję

Sociale Pana Winyla:


Jeśli podobał Ci się ten artykuł, to możesz mi postawić kawę!

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Komentarze: 7

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *